Organisaties

Zwaaisteen®

voor organisaties die gezelligheid en contact willen stimuleren

Wil jij met jouw organisatie...

 

Meer gezelligheid bij mensen thuis en in de buurt creëren?

 

 Alledaags contact stimuleren?

 

 Het omzien naar elkaar versterken?

 

Het liefst praktisch, waaraan iedereen kan meedoen?

Zwaaisteen® als buurtinitiatief

"Bewoners gingen zwaaien naar mensen naar wie ze nooit eerder hadden gezwaaid. Kinderen bleven stilstaan bij de Zwaaisteen® om contact met de bewoner te maken. Moeders en oma's maakten een wandeling met hun (klein)kinderen langs de Zwaaistenen. Buren die elkaar niet zomaar spraken zagen de Zwaaisteen® als aanleiding tot een praatje. En... de mensen met een Zwaaisteen® voor hun huis genoten van de gezelligheid en het contact." (Marloes, opbouwwerker Travers Welzijn)

Zwaaisteen® voor zorginstellingen

"Onze bewoners vinden het gezellig. Ze zitten vaak in de huiskamer en kijken graag naar buiten. Je ziet ze glimlachen wanneer er iemand zwaait. Vanwege hun dementie herinneren ze het zwaaien niet meer. Daarom is het elke dag opnieuw weer leuk." (Activiteitenbegeleider woon- zorgcomplex Driehof Alphen)

Bestel jouw Zwaaisteen® initiatief

  • 7,95

    Maak jouw allermooiste Zwaaisteen® helemaal zelf! Ga aan de slag met watervaste stiften en versier deze Zwaaisteen® straatsticker met mooie kleuren en figuren. Klaar? Geef de Zwaaisteen cadeau aan iemand die jij extra gezelligheid gunt of plak de straatsticker voor je eigen huis. Ook leuk voor scholen, BSO’s en andere organisaties die een waardevolle activiteit met kinderen willen organiseren.

    Natuurlijk wil je dat jouw Zwaaisteen® écht gaat werken en er mensen gaan zwaaien. Om je hiermee te helpen krijg je toegang tot de digitale zwaaikoffer! In deze koffer vind je kleurplaten, foto’s voor social media, een voorbeeld persbericht, flyers voor buurtgenoten en meer leuks om zwaaiend mee aan de slag te gaan! Inclusief gratis digitale zwaaikoffer! 

    Zwaaisteen selfmadeZwaaisteen selfmade

    Zwaaisteen® Selfmade (mini)

    7,95
    In winkelmand
    Bekijk
  • 8,759,75

    Een Zwaaisteen® nodigt uit tot zwaaien, waarbij gegarandeerd gezelligheid en een glimlach ontstaan. Zwaaistenen liggen meestal bij mensen voor het huis. Je vindt Zwaaistenen ook wel op de stoep bij zorginstellingen of als blikvanger in een straat of buurt. Waar de Zwaaisteen® ook ligt, het is altijd een oproep om oog te hebben voor elkaar, door te zwaaien of te groeten. Ben jij werkzaam voor een organisatie en wil je een Zwaaisteen® initiatief starten? Lees hier verder.   verder winkelen

    Wissen
    Aanbieding! Zwaaisteen

    Zwaaisteen® Straatsticker

    8,759,75
    Opties selecteren
    Bekijk
  • 54,00

    Een Zwaaisteen® nodigt uit tot zwaaien, waarbij gegarandeerd gezelligheid en een glimlach ontstaan. Zwaaistenen liggen meestal bij mensen voor het huis. Je vindt Zwaaistenen ook wel op de stoep bij zorginstellingen of als blikvanger in een straat of buurt. Waar de Zwaaisteen® ook ligt, het is altijd een oproep om oog te hebben voor elkaar door te zwaaien of te groeten. Ben jij werkzaam bij een organisatie en wil je een Zwaaisteen® initiatief starten? Lees hier verder.   verder winkelen

    Wissen

    Zwaaisteen® Stoeptegel

    54,00
    Opties selecteren
    Bekijk
  • 19,50

    De digitale Toolkit is speciaal gemaakt voor organisaties die een Zwaaisteen® initiatief willen starten in de buurt, het dorp of de stad. In de Toolkit vind je onder andere alle kennis die is opgedaan tijdens de pilot projecten. Hiermee kun jij gelijk een goed en duurzaam initiatief opstarten. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en dat scheelt je zeker veel tijd!

    Alleen leverbaar vanaf een bestelling met 10 stuks Zwaaistenen.

    Lees meer over het opstarten van een Zwaaisteen® initiatief voor organisaties.

     

    verder winkelen

    Aanbieding!

    Toolkit voor organisaties

    19,50
    In winkelmand
    Bekijk

Zij gingen je voor

Dit zeggen anderen

caret-down caret-up caret-left caret-right
Mark Peters Welzijn Zaventem

"Ik ben gestart met de Zwaaisteen omdat ik als buurtwerker mensen wil stimuleren om op een positievere manier naar elkaar te kijken. Uit de Toolkit heb ik veel handvatten en inspiratie ontvangen waarmee ik aan de slag kon. Supertof, echt een aanrader!"

Asmoode Lap OBS It Foarhûs

"Vorig jaar hadden we een project op school: Voor de wijk, door de wijk. We vinden met elkaar het contact binnen de wijk erg belangrijk en zijn vanuit die insteek verdergegaan. Het plaatsen van de Zwaaistenen in de wijk is een beetje de kers op de taart."

Karin Kersbergen Welzijn Heilloo

"Het leuke van de Zwaaisteen is dat veel mensen enthousiast reageren als je erover vertelt. Bewoners, zorginstellingen, maar ook bedrijven, peuterspeelzalen en scholen. Hierdoor is de Zwaaisteen iets wat generaties aan elkaar verbindt en waar bedrijven wel aan mee willen werken."

André Troost Lions Club Rhijnhart

"Op het moment dat ik een artikel over de Zwaaistenen las, was ik direct enthousiast. Dit is perfect voor Lions Club Rhijnhart. We zochten samenwerking met het welzijnswerk en de gemeente. Afgelopen dinsdag zijn we de straat opgegaan om bij verschillende mensen aan te bellen om te kijken of zij enthousiast zijn over een Zwaaisteen. En dat waren de mensen zeker. Met die reden is de eerste Zwaaisteen al geplaatst."

Daniele Coenen Lions Club Rhijnhart

"Het loopt écht goed. We krijgen veel positieve reacties via sociale media en we worden met leuke reacties aangesproken. Daarnaast zie je dat er écht gezwaaid wordt. Mensen beginnen te lachen en knikken naar elkaar; het is ook deze verbintenis die juist in deze periode zo belangrijk is. Degene die zwaait en degene die de zwaai ontvangt, vinden het beiden hartstikke leuk. Het is dus van beide kanten positief."

Renate van Ittersum Welzijn Zeewolde

"We krijgen enthousiaste reacties. De Zwaaisteen is een superleuk idee. De sticker werkt goed, en blijft goed plakken. Een inwoner reageerde: 'Leuk initiatief, maar die stenen zouden sowieso overal in Zeewolde wel geplaatst kunnen worden.'  De kracht zit hem denk ik vooral in de herhaling en spreiding van het plaatsen. Zo krijgen ze beetje bij beetje meer bekendheid."

Contact

Veel gestelde vragen

Bij een Zwaaisteen® initiatief gaat het om het samen maken en beleven van positieve momenten thuis en in de buurt. Je stimuleert het zwaaien en omzien naar elkaar door Zwaaistenen te plaatsen bij mensen voor het huis, bij zorginstellingen of op centrale plekken in de buurt. Uit het pilotonderzoek van Zwaaisteen® blijkt dat dit leidt tot gezellige momenten met een glimlach en contact. En dikwijls komt er een ontmoeting uit voort.

Bij het starten van een Zwaaisteen® buurtinitiatief krijg je gelijk een mooie kans om de buurt een positieve boost te geven. Daar waar mogelijk is het de kunst om bewoners te betrekken bij de voorbereiding en uitvoering van jouw initiatief, zodat er eigenaarschap en betrokkenheid ontstaan. In de speciale Toolkit voor 'Zwaaisteen® als buurtinitiatief ' worden tips & trucs genoemd.

Kernwoorden: glimlach, gezelligheid, contact, leefbaarheid, ontmoeting, iedereen doet mee

De Toolkit is speciaal ontworpen voor organisaties die in een buurt, dorp of stad aan de slag willen met een Zwaaisteen® buurtinitiatief. Je vindt hier alle kennis die is opgedaan uit het pilotproject, de onderzoeken en de ervaringen elders in het land. Ook vind je er PR materiaal, leuke tips en inspirerende werkvormen.

De volgende informatie vind je in de Toolkit.

  • Hoe zorg ik ervoor dat mensen gaan zwaaien? Uit de pilot is gebleken dat Zwaaisteen-locaties moeten voldoen aan een aantal 'voorwaarden', willen voorbijgangers gaan zwaaien. Deze 'voorwaarden' vertel ik in een instructiefilmpje.
  • Hoe werf ik mensen voor een Zwaaisteen®? Een facebookbericht en een persberichtje… en de mensen melden zich vanzelf aan. Meestal krijg je niet veel respons op een oproepje. Hoe je wel mensen kunt 'werven' voor een Zwaaisteen®, vertel ik in één van de instructiefilmpjes.
  • Hoe activeer ik mensen om vaker te gaan zwaaien? Uit ons onderzoek blijkt dat er verschillende factoren bepalend zijn voor het zwaaigedrag van mensen.  Aan de hand van een activeringsmodel laat ik je deze factoren zien en geef ik je enkele tips.
  • Eigenaarschap & betrokkenheid Organisaties die een Zwaaisteen® initiatief starten gaan vaak aanbodgericht te werk. Niet perse erg. Maar hoe zorg je er nu voor dat de bewoners betrokken raken? Hoe creëer je draagvlak? Ik heb een aantal praktische tips voor je.
  • Voor wie is de Zwaaisteen® bedoeld? In één van de filmpjes leg ik je uit waarom de Zwaaisteen® voor iedereen is en niet speciaal voor één doelgroep.
  • Hoe bevestig ik een Zwaaisteen®? Niet zo moeilijk toch? Zeker niet, maar je moet wel met een aantal praktische zaken rekening houden. Ik geef je de tips die je nodig hebt.

 

Josien Tuhumury | (Vaart Welzijn) |“Samen met mijn collega kozen wij voor de Toolkit omdat wij niet opnieuw het wiel wilden uitvinden maar graag gebruik maken van de informatie die er al is. Het meest waardevolle uit de Toolkit vind ik het kant en klare promotiemateriaal. Dat scheelt mij tijd. Uit de Toolkit heb ik geleerd dat ik het initiatief niet vanuit eenzaamheid ga introduceren maar vanuit ‘contact’, waardoor iedereen zich welkom voelt om mee te doen. Ook heb ik geleerd dat je dit initiatief prima eerst klein kunt aanpakken zonder er gelijk een groot project van te maken. Om gewoon klein te beginnen spreekt me enorm aan.”

Het concept van de Zwaaisteen® is auteursrechtelijk beschermd en heeft een merkregistratie. Iedereen die met dit concept aan de slag wil gaan heeft een licentie nodig. De licentie ontvangt jouw organisatie door het aanschaffen van Zwaaistenen.

Iedere gemeente heeft zijn eigen regels. Soms mag je de stoeptegels zelf plaatsen. Soms houdt de gemeente de regie liever zelf in handen. Dit heeft meestal te maken met de veiligheid. Vraag het dus even na.

Een Zwaaisteensticker is een goed alternatief voor de stoeptegel. Je kunt ze zelf plaatsen en verwijderen. Het is ons niet bekend dat de gemeente hier problemen mee heeft.

Zwaaistenen zijn er voor iedereen en worden voornamelijk bij mensen voor het huis geplaatst. En dat kan zonder dat de privacy in het geding komt. Je vermeldt op social media / de pers namelijk alleen de straten waar de Zwaaistenen liggen. In veel gevallen worden zelfs ook de straten niet genoemd. Het noemen van de wijk of het dorp kan voldoende zijn.

  • Vraag lokale ondernemers of ze een Zwaaisteen® willen sponsoren of adopteren.
  • Organiseer acties waarmee je geld ophaalt voor Zwaaistenen. Denk aan een sponsorloop, rommelmarkt of het huis aan huis verkopen van pepermunt of iets dergelijks (gelijk goede reclame).
  • Nodig mensen fysiek en via social media uit om een bijdrage te doneren voor een Zwaaisteen®.
  • Vraag mensen om een Zwaaisteen® te sponsoren.
  • Schrijf maatschappelijke fondsen aan. Bijvoorbeeld de Rabobank of Stichting A-wareness.
  • Vraag de gemeente om een bijdrage. Sommige gemeenten hebben potjes voor bewonersparticipatie.
  • Bedenk dat de mensen die een Zwaaisteen® willen, wellicht zelf ook een eigen bijdrage kunnen en willen geven.
  • Benader de Woningbouw.
  • Zet een actie/activiteit op tijdens Burendag of NLdoet. Vraag de bijdrage aan voor de Zwaaisteen®.
De Zwaaisteen® is auteursrechtelijk beschermd en heeft een merkregistratie. Het concept kopiëren is niet toegestaan.