Zwaaisteen® vanaf het begin...

Het was voorjaar 2019 toen ik startte met een onderzoek voor een wijkcentrum in Zwolle. Ik, Corinne Tijsseling (sociaal ondernemer), ging bij een twintigtal senioren op bezoek. Tijdens een bak koffie vroeg ik hen naar hun doordeweekse ontmoetingen en activiteiten. Een aantal senioren vertelden mij dat ze er niet vaak meer op uittrokken. Het wekelijkse koortje en het bezoek van de verpleging was voor hen genoeg. Wat mij opviel was dat bijna iedereen mij vertelde graag naar buiten te kijken. En als er wat te zien valt dan wordt dat vaak als gezellig ervaren. Verder waren ze niet zo dol meer op verplichtingen.

caret-down caret-up caret-left caret-right
Ria

"Het woont hier heerlijk en bij die bushalte daar is altijd wel wat te zien."

Henk

"Hier komen veel kinderen langs die naar school gaan. Dat geeft gezelligheid."

Van trigger tot Zwaaisteen® Ik werd getriggerd en stelde mezelf de vraag hoe ik voor deze lieve mensen spontane gezelligheid kon stimuleren zonder het zelf te organiseren. Het liefst luchtig en vrolijk en zonder verplichtingen. Niet veel later bedacht ik een toevoeging aan de openbare ruimte: de Zwaaisteen®.

De Zwaaisteen® vult de huiskamer met een glimlach, gezelligheid en (zwaai)contact. Het is een stoeptegel met een vrolijke zwaaihand die voorbijgangers uitnodigt om te zwaaien naar degene waar de Zwaaisteen® voor het huis ligt.

De eerste Zwolse Zwaaisteen®. Inmiddels had ik een mede-initiatiefneemster gevonden, de vrolijke en daadkrachtige opbouwwerker Marloes Markslag (Travers Welzijn). Op een warme dag, eind augustus 2019 was het groot feest in Zwolle. Samen met Marloes plaatsten wij de eerste dertig Zwaaistenen in Zwolle. Op dat moment was het nog een proef-initiatief, we wilden samen met de mensen testen of het voor hen van betekenis zou kunnen zijn. Die bewuste dag ging de Zwaaisteen® gelijk al viral! Jeugdjournaal, Hart van Nederland, Nos, radio 1 en veel lokale kranten spraken er over.

Herman Zwaaisteenhouder

"De Zwaaisteen® geeft mij gezelligheid en verbondenheid."

Gerjan Zwaaisteenhouder

"De Zwaaisteen® levert leuke reacties op en mijn dochter van één vindt het leuk om naar anderen te zwaaien"

Testen en aanpassen. Al snel bleek dat de Zwaaisteen® gezelligheid en een glimlach bracht aan de mensen die er één voor het huis hebben liggen, jong of ouder dat maakte niet uit. Maar het zwaaien naar elkaar bleef nog vrij beperkt. We kwamen erachter dat de geschilderde handjes, onvoldoende triggerden om te gaan zwaaien. Voorbijgangers begrepen niet goed wat de bedoeling was. Ook liepen we tegen veel zaken aan die voor ons vanzelfsprekend waren, maar voor anderen niet. Zo plaatsten wij bijvoorbeeld in één straat zes Zwaaistenen, omdat de bewoners zo enthousiast waren. Dit werkte averechts, voorbijgangers gingen juist niet zwaaien en bij een aantal wekte het zelfs irritatie op.

Door goed te luisteren naar de ervaringen van de zwaaiers verzamelde Marloes en ik veel informatie over het zwaaigedrag van buurtgenoten. Ook deden we onderzoek naar de ervaringen van de zwaaiers en de mensen met een Zwaaisteen®. Wederom leerden we wat we vooral niet moesten doen. Ook ontdekten we wat juist wel werkte.

Samen met buurtbewoners zochten we naar een beter ontwerp van de Zwaaisteen®. We besloten dat de Zwaaisteen® een bedrukte duurzame stoeptegel moest worden. Daarna belde ik stad en land af voor het laten bedrukken van stoeptegels. Tegels die niet slijten en niet glad worden. Ik vond een leverancier en al snel konden we de geverfde handen vervangen voor stoeptegels. Dat was een hele verbetering!

91% van de mensen met een Zwaaisteen ervaart vaker een gezellig moment. (Bron onderzoek Zwolle | Zwaaisteen 2019)

Van lokaal naar internationaal. Ondertussen kreeg de Zwaaisteen® meer bekendheid in het land en zelfs in Beglië. Veel mensen wilden zelf ook weleens proeven van de gezelligheid die een Zwaaisteen® brengt.  Wat een compliment! Hier aangekomen ging ik als sociaal ondernemer en bedenker van de Zwaaisteen® alleen verder. Marloes bleef zich richten op Zwolle, vanwege haar functie als opbouwwerker.

Ik bundelde alle opgedane kennis in een Toolkit. Ik maakte instructiefilmpjes en schakelde verschillende mensen in voor controles en testen. Weken gingen voorbij, want het maken van een professionele Toolkit met waardevolle kennis, was veel meer werk dan dat ik had gedacht.  Maar ik had het ervoor over omdat ik anderen graag wilde helpen. En natuurlijk zag ik liever niet dat de door ons gemaakte beginnersfouten opnieuw werden gemaakt.

Mark Peters Buurtwerker

"Ik ben gestart met de Zwaaisteen® omdat ik als buurtwerker mensen wil stimuleren om op een positievere manier naar elkaar te kijken. Uit de Toolkit heb ik veel handvatten en inspiratie ontvangen waarmee ik aan de slag kon. Supertof, echt een aanrader!"

Toen de Toolkit af was kon ik met veel plezier de eerste mensen helpen. Wat was dat mooi! Al snel bleek de Zwaaisteen® zo gelieft dat het concept gekopieerd werd, zonder dat ik ergens vanaf wist. En jawel, dezelfde fouten als die wij hadden gemaakt, werden nu weer gemaakt. Zo jammer! Hoewel het niet in mijn aard ligt werd ik ertoe gedwongen om de Zwaaisteen® te gaan beschermen.

Zwaaihandjes
Zaventem
Zwaaisteen

Ik stapte het traject van merkregistratie in. Een spannend en onbekend terrein, wat ook nog eens veel geld kostte. Daarnaast liet ik me adviseren door een jurist, om er zeker van te zijn dat de Zwaaisteen® goed beschermd was.

Door goed te luisteren naar de mensen die enthousiast zijn over de Zwaaisteen®, ontdekte ik een nieuwe vraag. De vraag naar tijdelijke Zwaaistenen. Dus ging ik weer op onderzoek uit. Ik bestelde allerlei soorten stickers voor op straat. Stuk voor stuk testte ik ze uit. Sommige stickers raakten na een paar weken al los van de straat, anderen werden spekglad. Gelukkig ontdekte ik een paar stickers die niet glad werden en ook nog eens een half jaar bleven zitten. De stickers zijn vanwege het gemak een uitkomst voor velen.

Nu ook een webshop. Eén van mijn laatste grote stappen was het openen van de webshop, omdat ik merkte dat de vraag naar Zwaaistenen toenam. Het is mooi om te zien dat zoveel mensen de gezelligheid van buiten naar binnen willen halen met een Zwaaisteen®. En dat niet alleen...ze krijgen er glimlach als cadeautje bij.

Bekijk de WEBSHOP , ontdek de gezelligheid en doe het met een glimlach 🙂

Anoniem

"Ik woon in een juppenwijk in Rotterdam. Naar alle tevredenheid, maar sociaal gezien kan het beter. Hoe zou ik aan een Zwaaisteen® kunnen komen?"

Margje

"Ik las over de Zwaaisteen® in de krant en vraag me af of ik er ook één kan kopen voor de vrouw waar ik schoonmaak"

De Zwaaisteen® is auteursrechtelijk beschermd en merk geregistreerd. Het concept kopiëren of vervalsen is niet toegestaan.